Hulpkaart of Crisiskaart
Wat is het verschil?
Op het eerste gezicht zien de crisis en hulpkaart er hetzelfde uit. Beide kaarten hebben het formaat van een pas waardoor u het makkelijk mee kunt nemen.
De teksten kunnen bij beide kaarten hetzelfde zijn, maar toch zijn er een aantal verschillen.
Zo maakt u bij de crisiskaart een crisisplan met een onafhankelijk vertrouwenspersoon. In het crisisplan staat meer informatie over uw achtergrond wat van belang kan zijn voor contactpersonen en evt. hulpverleners. Vanuit het crisisplan wordt de tekst van de kaart opgesteld.
Bij de crisiskaart ligt er meer nadruk op de rol van uw contactpersonen. De kaart wordt opgeslagen in een digitaal platform waarmee u informatie kunt delen met uw contactpersonen en eventuele hulpverleners. Ook kunt u berichten versturen naar uw netwerk.
Kortom de crisiskaart kost wat meer werk en tijd en geeft daarvoor terug dat uw gegevens makkelijker gedeeld kunnen worden met de mensen die er voor u toe doen. Belangrijk is te weten dat u zelf bepaalt wie wanneer toegang heeft tot uw gegevens.
De hulpkaart maakt u online of via een apart formulier dat u invult en opstuurt naar het Steunpunt. Wanneer dit nodig is kunt u hulp vragen bij uw omgeving of hulpverlening bij het invullen.
Een belangrijk verschil met de crisiskaart is dat bij de hulpkaart uw gegevens niet worden opgeslagen. Het is een eenvoudige procedure en er is een grotere bescherming voor uw privacy. Net als bij de crisiskaart bepaald u zelf wie uw contactpersonen zijn. U bepaalt ook zelf wie u informeert over de hulpkaart. Vanzelfsprekend is dat de contactpersonen worden geïnformeerd maar dat doet u zelf.
De keuze voor hulpkaart of crisiskaart wordt vaak gemaakt op grond van de complexiteit van de vraag. Is het voor u van belang dat iedereen goed en volledig geïnformeerd is over uw achtergronden dan is de crisiskaart de beste keuze.
Is voor u belangrijk de eenvoudige procedure en het feit dat de kaart alleen op papier bestaat, dan is de hulpkaart de beste keuze.
In beide gevallen geldt dat het hebben van een kaart een belangrijke bijdrage kan leveren aan uw rust en zekerheid dat in geval van een acute situatie u goede hulp en ondersteuning kunt krijgen.
Heeft u nog vragen?
Neem dan contact op met het secretariaat van Hulpkaart Utrecht, op info@hulpkaartutrecht.nl of telefonisch: 030 2333884 (ma / do van 09.30 – 12.30 uur)
Past de Hulpkaart bij u?
Wanneer u wilt weten of de hulpkaart wel bij u past kunt u een aantal vragen doorlopen wie aangegeven wanneer de kaart handig kan zijn voor uw situatie.
Contactgegevens
-
Kaatstraat 18
3513 BK Utrecht - 030 236320
- info@hulpkaartutrecht.nl
- Ma / Do van 09.30 – 12.30 uur
Maandagmiddag van 14.00 uur tot 16.30 uur is er spreekuur bij het steunpunt voor de hulpkaart. U kunt dan vragen stellen over de werkwijze of hulp krijgen bij het invullen van uw kaart.