Hulpkaart Utrecht maakt gebruik van cookies.

Dat zijn kleine bestanden die met pagina’s van deze website worden meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer worden opgeslagen. Er zijn verschillende soorten cookies die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Voor het plaatsen van cookies is soms wel en soms geen toestemming nodig.

Hulpkaart Utrecht maakt gebruik van cookies.

Dat zijn kleine bestanden die met pagina’s van deze website worden meegestuurd en door uw browser op de harde schrijf van uw computer worden opgeslagen. Er zijn verschillende soorten cookies die gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Voor het plaatsen van cookies is soms wel en soms geen toestemming nodig.

Digitale tool Uitgangspunten hulpkaart

Digitale tool hulpkaart voorstel Steunpunt GGZ Utrecht

Uitgangspunt

  • De hulpkaart is ‘eigendom’ van de cliënt. De hulpverlener is volgend niet sturend
  • De hulpkaart moet toegankelijk zijn en laagdrempelig waardoor brede verspreiding mogelijk wordt.
  • De hulpkaart bedient doelgroepen met een grote range van zelfredzaamheid en weerbaarheid.
  • De hulpkaart wordt gebruikt door verschillende organisaties met eigen doelgroepen en werkwijzen. Digitalisering ondersteunt en verbindt de verschillende werkwijzen en praktijken.
  • De ervaring met digitalisering van de Crisiskaart leert dat een eenvoudig instrument zelfregie bevordert Complexiteit beperkt autonomie en toegankelijkheid.

Waarom digitaliseren

  1. Vastleggen kenmerken van de hulpkaart zodat landelijk één kaart bestaat qua beeld en indeling om herkenning bij publiek te vergroten en een basiskwaliteit vast te leggen.
  2. Ondersteunen van cliënten bij het opstellen van de hulpkaart door een herkenbare duidelijke structuur.
  3. Faciliteren van professionals bij ondersteunen van cliënten, door een heldere werkwijze die weinig tijd en belasting vereist.

De tool
De tool legt de wijze van opstellen van de kaart vast.
De kaarthouder werkt direct in het uiteindelijke resultaat en maakt daadwerkelijk de eigen kaart.
Het formulier kan online en offline worden aangeboden.

Opslag gegevens

  • In de tool wordt de kaart niet opgeslagen.
  • De cliënt bepaalt zelf wie deze gegevens mag opslaan.
  • Instellingen die daarvoor kiezen kunnen de kaart zelf opslaan.

Decentrale werkwijze, modulaire opbouw mogelijk
Aanbieders kunnen kiezen welke aanvullende modules gebruikt worden, passend bij hun doelgroep.

Modules kunnen zijn:

  • toegang tot de hulpkaart via erkende consulenten,
  • check op akkoord van contactpersonen,
  • automatische verzending van de hulpkaart naar instellingen.

Werkwijze Steunpunt Utrecht
Utrecht biedt alleen de kernvariant van de tool aan.
We bieden hulp aan op de website en geven informatie over hoe ondersteuning te krijgen van een consulent.
Utrecht biedt ook een spreekuur aan; telefonisch, fysiek en straks ook met chat aan voor hulp bij het opstellen van een kaart.
Bij verzenden wordt een begeleidende brief meegestuurd met adviezen voor gebruik van de kaart, het informeren van de contactpersonen en periodieke update.
Wanneer verbetering gewenst is wordt in de brief advies gegeven hoe te veranderen.

Eerste ervaringen
Cliënten zeggen de privacy geeft een veilig gevoel. Het is een reden om te kiezen voor de hulpkaart.
Hulpverleners waarderen de eenvoud en gemak en zullen daardoor sneller gebruiken met hun cliënten.

Voorbeeld hulpkaart

hulpkaart (1)

 

regie over je eigen leven

© Copyright hulpkaartutrecht.nl 2019 | Design by iDesi Media